Zgłoś sugestię

50 tys. zł kary dla gmin za brak przetargów śmieciowych

kary.jpg

Inspekcja Ochrony Środowiska ukarała 17 gmin karą w wysokości po 50 tys. zł za brak przeprowadzenia przetargów na odbiór odpadów komunalnych.


Zgodnie z art. 6d znowelizowanej ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany zorganizować przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo przetarg na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. Mimo zapisania tego obowiązku w ustawie od samego początku uchwalenia nowych przepisów niektóre gminy twierdziły, że przetargów nie trzeba przeprowadzać a utrzymanie czystości można zlecić spółkom gminnym. Jak wynika z informacji Ministerstwa Środowiska ostatecznie na taki krok zdecydowało się 17 gmin w Polsce.

Część samorządów zdecydowała się na ten krok w nadziei na pozytywny wyrok Trybunału Konstytucyjnego, który bada zgodność nowelizacji z ustawą zasadniczą. Niemniej Ministerstwo Środowiska zapowiadało, że nie będzie czekać na to rozstrzygnięcie i gminy powinny spodziewać się kontroli i kar finansowych. Tak też się stało a gminy został ukarane najwyższymi możliwymi karami (zgodnie z prawem gminom groziła kara w wysokości od 10 do 50 tys. zł.).

Autor:
Witold Jarzyński
Blog Prawa Zamówień Publicznych