Zgłoś sugestię
AAA

Spośród kilku tysięcy ogłoszeń, które codziennie dodajemy do naszego serwisu, umożliwiamy Państwu w sposób nieograniczony zapoznanie się z kilkoma z nich.

Kategoria ogłoszenia:przetarg zapytanie ofertowe - Polska
Data dodania oferty:2024-09-24
Przedmiot ogłoszenia:Prace ratunkowe i restauratorskie przy zabytkowym wiatraku
Organizator:Roman Ciszewski
Adres: Posoka 18, 62-731 Przykona
Województwo / powiat: wielkopolskie, pow. turecki
Państwo: Polska
Telefon / fax:691 773 063
Opis:zaprasza do złożenia oferty na roboty budowlane
w ramach zadnia pn.
,,Prace ratunkowe i restauratorskie przy zabytkowym wiatraku koźlaku w
miejscowości Posoka"
1. Niniejsze zamówienie prowadzone jest w sposób konkurencyjny i transparentny, w szczególności z uwzględnieniem § 8 ust. 6 Regulaminu Naboru Wniosków o Dofinansowanie z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
2. Do niniejszego zaproszenia do składania ofert nie stosuje się Ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo Zamówień Publicznych (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.).
3. Dane osobowe przekazane Zamawiającemu w toku prowadzenia postępowania będą przetwarzane zgodnie z regulacjami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) (dalej Rozporządzenie RODO).
4. W sprawach nieuregulowanych zastosowanie znajdują bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa w szczególności ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).
SPOSÓB I MIEJSCE PUBLIKACJI ZAMÓWIENIA
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzące do wyboru oferenta - Wykonawcy inwestycji zostaje upublicznione za pośrednictwem strony internetowej Gminy Przykona.
IV. OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
Nazwa zamówienia: ,,Prace ratunkowe i restauratorskie przy zabytkowym wiatraku koźlaku w miejscowości Posoka"
1. Wspólny słownik zamówień publicznych (CPV)
45453000-7: Roboty remontowe i renowacyjne 45453100-8: Roboty renowacyjne
2. Opis inwestycji:
Przedmiotem inwestycji jest remont zabytkowego wiatraka koźlaka zlokalizowanego w miejscowości Posoka na działce nr 183. Celem inwestycji jest wykonanie niezbędnego zakresu robót mających na celu przywrócenie zabytku do należytego stanu technicznego i tym samym ocalenie go dla przyszłych pokoleń. Wiatrak objęty jest ewidencją zabytków. Zadanie należy wykonać zgodnie z projektem architektoniczno-budowalnym remontu wiatraka -koźlaka oraz załączonymi uzgodnieniami konserwatorskimi.
1. Wymagania techniczne:
o Wszystkie prace muszą być wykonywane zgodnie z aktualnymi normami budowlanymi oraz przepisami prawa budowlanego, o Użycie materiałów o wysokiej jakości, zapewniających trwałość i estetykę wykonanych prac.
o Prace muszą być wykonywane z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa pracy, o Konieczność konsultacji oraz uzyskania zgody konserwatora zabytków na wszelkie działania dotyczące renowacji drzwi głównych.
3. Szczegółowy zakres zamówienia został określony w załączonych dokumentach (tj. projekcie architektoniczno-budowlanym, przedmiarze robót oraz uzgodnieniach konserwatorskich) stanowiących załącznik do niniejszego postępowania
4. Lokalizacja obiektu: Posoka 18, 62-731 Przykona, dz. nr 183
5. Zamawiający wymaga realizacji zamówienia w terminie 31.08.2025r.
6. Zamawiający wymaga udzjelenia minimum 36 miesięcznej gwarancji i rękojmi na wykonane roboty i zastosowane materiały. Oferent może zaproponować dłuższy okres gwarancji i rękojmi. Okres ten stanowi jedno z kryteriów oceny ofert. Oferta oferenta, który zaoferuje krótszy okres gwarancji zostanie odrzucona.
7. Zamawiający dopuszcza powierzenie części lub całości zamówienia podwykonawcom.
8. Zamawiający nie dopuszcza możliwości składania ofert częściowych, ani ofert wariantowych.
9. Złożenie oferty jest jednoznaczne z zaakceptowaniem bez zastrzeżeń treści niniejszego zapytania ofertowego.
10. Każdy oferent może złożyć tylko jedną ofertę
Miejsce i termin składania ofert: VIII. MIEJSCE ORAZ TERMIN SKŁADANIA OFERT
1. Ofertę cenową należy złożyć do dnia 24 października 2024 r. do godz. 15.00, w formie:
- papierowej na adres Zamawiającego Roman Ciszewski, Posoka 18, 62-731 Przykona
1) Za termin złożenia oferty przyjmuje się termin dostarczenia oferty do Zamawiającego (nie decyduje data nadania listu poleconego).
2) Ofertę należy złożyć w formie papierowej, umieszczając ją w jednej zamkniętej kopercie:
a) osobiście pod adresem: Roman Ciszewski, Posoka 18, 62-731 Przykona
b) listownie na adres: Roman Ciszewski, Posoka 18, 62-731 Przykona;
Na kopercie należy umieścić: nazwę i adres Zamawiającego, nazwę i adres oferenta - Wykonawcy,
nazwę inwestycji: ,,Prace ratunkowe i restauratorskie przy zabytkowym wiatraku koźlaku w miejscowości Posoka"
Termin składania:2024-10-24
Miejsce i termin realizacji:4. Lokalizacja obiektu: Posoka 18, 62-731 Przykona, dz. nr 183
5. Zamawiający wymaga realizacji zamówienia w terminie 31.08.2025r.
Wadium:5 000,00 zł
Wymagania:V. WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU WRAZ Z OPISEM SPOSOBU OCENY SPEŁNIENIA WARUNKÓW_________________________________________________________________
1. Opis warunków udziału w postępowaniu:
1.1. Dysponowanie kadrą niezbędną do realizacji zamówienia zgodnie z Ustawą z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz.U.2022.840 ze zm.).
1.2. Doświadczenie w zakresie realizacji projektów zbliżonych do przedmiotu postępowania. Powyższe kryterium będzie uznane za spełnione w przypadku wykazania, że oferent wykonał w ciągu ostatnich 5 lat, a jeśli okres działalności jest krótszy, w tym okresie co najmniej 3 zadania/prace polegające na wykonaniu prac restauratorski cli i konserwatorskich obiektu zabytkowego w pisanego do rejestru zabytków na kwotę co najmniej 200 000,00.
1.3. Posiadanie aktualnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia o kwocie ubezpieczenia nie mniejszej niż kwota wynikająca ze złożonej oferty.
2. Wykaz oświadczeń i dokumentów, jakie mają dostarczyć oferenci w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków dopuszczających:
2.1. w zakresie określonym w podpunkcie 1.1. - spełnia/nie spełnia w zależności od treści oświadczenia oraz dostarczenia odpowiednich dokumentów potwierdzających wiarogodność takiego oświadczenia (dane wskazywanej osoby/wskazywanych osób wraz z kopią dokumentów potwierdzających uprawnienia).
2.2 w zakresie określonym w podpunkcie 1.2. - spełnia/nie spełnia w zależności od treści oświadczenia oraz dostarczenia odpowiednich dokumentów potwierdzających wiarogodność takiego oświadczenia (lista zrealizowanych prac wraz z potwierdzeniem ich należytego wykonania -np. w formie konserwatorskich protokołów odbioru, zaświadczeń urzędowych, listów rekomendacyjnych podpisanych przez inwestora itp.)
2.3. w zakresie określonym w podpunkcie 1.3 spełnia/nie spełnia w zależności od treści oświadczenia oraz dostarczenia odpowiednich dokumentów potwierdzających wiarogodność takiego oświadczenia,potwierdzenie posiadanego aktualnego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia o kwocie ubezpieczenia nie mniejszej niż wynikająca ze złożonej oferty.
3. Oferta, która nie spełnia któregokolwiek z warunków określonych w rozdziale V pkt l,z uwzględnieniem sposobu ich udokumentowania zgodnie z opisem zawartym w rozdziale V pkt2, zostanie odrzucona ze względów formalnych i nie będzie analizowana merytorycznie.
4. Ponadto Zamówienie nie może być udzielone podmiotowi, który:
a) nie złożyły kompletnej oferty wraz ze wszystkimi wymaganymi załącznikami
b) złożyły ofertę podpisaną przez nieupoważnioną osobę, d) złożyły więcej niż jedną ofertę w postępowaniu.
5. Z postępowania wyklucza się:
1) Oferenta - Wykonawcę oraz uczestnika konkursu wymienionego w wykazach określonych w rozporządzeniu 765/2006 i rozporządzeniu 269/2014 albo wpisanego na listę na podstawie decyzji w sprawie wpisu na listę rozstrzygającej o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspierania agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego;
2) Oferenta - Wykonawcę oraz uczestnika konkursu, którego beneficjentem rzeczywistym w rozumieniu ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2022 r. póz. 593 i 655) jest osoba wymieniona w wykazach określonych w rozporządzeniu 765/2006 i rozporządzeniu 269/2014 albo wpisana na listę lub będąca takim beneficjentem rzeczywistym od dnia 24 lutego 2022 r., o ile została wpisana na listę na podstawie decyzji w sprawie wpisu na listę rozstrzygającej o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspierania agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego;
3) Oferenta - Wykonawcę oraz uczestnika konkursu, którego jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. póz. 217, 2105 i 2106), jest podmiot wymieniony w wykazach określonych w rozporządzeniu 765/2006 i rozporządzeniu 269/2014 albo wpisany na listę lub będący taką jednostką dominującą od dnia 24 lutego 2022 r., o ile został wpisany na listę na podstawie decyzji w sprawie wpisu na listę rozstrzygającej o zastosowaniu środka, o którym mowa w art. 1 pkt.3 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspierania agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego.
VI. OPIS KRYTERIÓW OCENY OFERT, WRAZ Z PODANIEM WAG TYCH KRYTERIÓW I SPOSOBU OCENY OFERT
1. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty Zamawiający będzie kierować się następującymi kryteriami i
odpowiadającymi im znaczeniami oraz w następujący sposób będzie oceniał spełnienie kryteriów:
Lp. Kryterium oceny Opis kryterium Waga - udział w ocenie
1. Cena Cena brutto oferty za realizację przedmiotu zamówienia 90%
3. Okres gwarancji i rękojmi Zaoferowany okres gwarancji i rękojmi za wady, określony w miesiącach, liczony od dnia odbioru końcowego bez uwag. 10%
*(lista zrealizowanych prac wraz z potwierdzeniem ich należytego wykonania - np. w formie konserwatorskich protokołów odbioru, zaświadczeń urzędowych, listów rekomendacyjnych podpisanych przez inwestora itp.)
1) Liczba punktów za kryterium ,,cena" będzie liczona wg. poniższego wzoru:
cena brutto oferty z najniższa ceną , ,,,, . . n/
Liczba punktów = ------------------------- x 100 pkt. x 90 %
cena brutto badanej oferty
2) Liczba punktów za kryterium ,,okres gwarancji i rękojmi" będzie przyznana w następujący sposób:
a) Zaoferowany okres gwarancji i rękojmi wynoszący od 36 do 47 miesięcy - 5 pkt. tj. 5 %
b) Zaoferowany okres gwarancji i rękojmi wynoszący od 48 do 59 miesięcy - 7 pkt tj. 7 %
c) Zaoferowany okres gwarancji i rękojmi wynoszący 60-10 pkt tj. 10 %
5. Ocena końcowa dla poszczególnych oferentów zostanie ustalona poprzez sumowanie punktów uzyskanych za poszczególne kryteria oceny ofert.
6. Za ofertę najkorzystniejsza zostanie uznana oferta przedstawiająca najkorzystniejszy bilans ceny oraz pozostałych kryteriów oceny ofert.
7. Punktacja przyznawana ofertom w poszczególnych kryteriach oceny ofert będzie liczona z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, zgodnie z zasadami arytmetyki.
8. W toku badania i oceny ofert Zamawiający może zażądać od oferenta wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty, w tym zaoferowanej ceny.
9. W przypadku, gdy cena najkorzystniejszej oferty przekroczy budżet projektu zaplanowany na realizację zadania, Zamawiający zastrzega sobie prawo do unieważnienia całego postępowania objętego niniejszym zapytaniem ofertowym lub prawo do negocjowania ceny z Wykonawcą, który złożył najkorzystniejszą ofertę. W przypadku podjęcia negocjacji, gdy negocjacje nie przyniosą efektu, Zamawiający unieważni wybór wyłonionego Wykonawcy i będzie rozpatry-wał oferty kolejnych Wykonawców znajdujących się na liście rankingowej.
VII. WADIUM
1. Przystępując do niniejszego postępowania każdy oferent zobowiązany jest wnieść wadium w wysokości: 5 000,00 zł (słownie: pięć tysięcy złotych gr. 00/100).
2. Oferent zobowiązany jest wnieść wadium najpóźniej przed dniem złożenia oferty.
3. Oferent może wnieść wadium w pieniądzu/ poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym/ gwarancjach bankowych/ gwarancjach ubezpieczeniowych/ poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6 b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000r. o utworzeniuPolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
4. Wadium wnoszone w pieniądzu wpłaca się przelewem na rachunek bankowy: Numer rachunku *
* 04 1320 1537 4522 7312 3000 0001 z adnotacją: wadium - ,,Prace ratunkowe i restauratorskie przy zabytkowym wiatraku koźlaku w miejscowości Posoka"
5. Wadium wniesione w pieniądzu Zamawiający przechowuje na rachunku bankowym.
6. W przypadku wadium wnoszonego w pieniądzu, jako termin wniesienia wadium przyjęty zostaje termin uznania kwoty na rachunku Zamawiającego. Potwierdzoną za zgodność kserokopię dowodu zapłaty wadium należy dołączyć do oferty.
7. Wadium wniesione w pieniądzu, zostanie zwrócone wraz z odsetkami wynikającymi z umowy rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane, pomniejszone o koszty prowadzenia rachunku bankowego oraz prowizji bankowej za przelew pieniędzy na rachunek bankowy wskazany przez oferenta.
8. Radium musi być zabezpieczone na okres 30 dni, licząc od daty składania ofert - termin ^wiązania ofertą.
9. Zamawiający zwróci niezwłocznie wadium wszystkim oferentom po wyborze najkorzystniejszej oferty lub unieważnieniu postępowania, z wyjątkiem oferenta, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza.
10. Oferentowi, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, Zamawiający zwróci wadium niezwłocznie po zawarciu umowy.
11. Zamawiający zwróci niezwłocznie wadium na wniosek oferenta, który wycofał ofertę przed upływem terminu składania ofert.
12. Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli oferent, którego oferta została wybrana:
a) odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia na warunkach określonych w ofercie, lub
b) zawarcie umowy z sprawie zamówienia stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie oferenta.
3) Osoba podpisująca ofertę musi być upoważniona do reprezentowania oferenta - Wykonawcy. W przypadku, jeśli prawo reprezentacji nie wynika z publicznych rejestrów (CEiDG albo KRS), oferta, do której nie dołączono pełnomocnictwa, zostanie odrzucona ze względów formalnych.
4) W oryginale należy złożyć:
a) formularz ofertowy (załącznik nr 1),
b) oświadczenie oferenta - wykonawcy
c) oświadczenia z działu V
5) w oryginale lub kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem należy złożyć:
a) dokumenty potwierdzające doświadczenie,
b) dokumenty potwierdzające kwalifikacje/uprawnieniach osób skierowanych do realizacji inwestycji,
c) pełnomocnictwo do reprezentowania oferenta - Wykonawcy (jeżeli dotyczy),
d) dokumenty potwierdzającego wniesienia wadium,
e) polisę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia.
2. Oferta złożona po terminie składania ofert zostanie przez Zamawiającego odrzucona.
3. Oferta powinna być złożona w języku polskim i w formie pisemnej.
VIII. PŁATNOŚĆ WYNAGRODZENIA
1. Wypłata wynagrodzenia będzie zgodna z zasadami wypłat dofinansowania wskazanymi w promesie z Rządowego Funduszu Polski Ład - Programu Inwestycji Strategicznych.
2. Wynagrodzenie Wykonawcy obejmuje środki pochodzące z wkładu własnego zapewnionego przez Gminę Przykona oraz z dofinansowania z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków (Polski Lad).
3. Zamawiający przewiduje zaliczkowanie zamówienia w wysokości do 2 % wartości brutto przedmiotu umowy (wypłata z wkładu własnego) na wniosek Wykonawcy zaakceptowany przez Zamawiającego. Wypłata zaliczki będzie możliwa po wykonaniu robót na poziomie odpowiadającym wartości częściowego wynagrodzenia. Wypłata zaliczki nastąpi po przeprowadzeniu częściowego odbioru po podpisaniu protokołów częściowego odbioru robót.
4. Pozostała część wynagrodzenia umownego (wartość dofinansowania z promesy) zostanie wypłacona po zakończeniu realizacji inwestycji w wysokości pozostałej do zapłaty kwoty wynagrodzenia, z uwzględnieniem wypłaconej wcześniej części wynagrodzenia, po dokonaniu odbioru końcowego zadania i okazaniu protokołu odbioru końcowego.
5. Zapłata wynagrodzenia Wykonawcy Inwestycji w całości nastąpi po wykonaniu inwestycji w terminie nie dłuższym niż 35 dni od dnia odbioru Inwestycji przez Zamawiającego.
IX. DODATKOWE INFORMACJE
1. Oferent składając ofertę jest z nią związany przez 30 dni. Biega terminu związania z ofertą rozpoczyna się w dniu wskazanym jako termin składania ofert.
2. Do upływu terminu składania ofert Zamawiający zastrzega sobie prawo zmiany lub uzupełnienia treści niniejszego zapytania ofertowego. W tej sytuacji potencjalni oferenci, którzy złożyli już ofertę zostaną poinformowani o dokonanej zmianie treści zapytania ofertowegoi o ewentualnym nowym terminie składania ofert.
3. Zamawiający zastrzega sobie prawo do unieważnienia postępowania w ramach zapytania ofertowego bez podania przyczyny - na każdym jego etapie - bez ponoszenia jakichkolwiek skutków prawnych i finansowych.
4. Zamawiający zastrzega sobie prawo wydłużenia terminu składania ofert w ramach zapytania ofertowego bez podania przyczyny.
5. Zamawiający może żądać od oferentów w toku badania i oceny ofert wyjaśnień, dodatkowych dokumentów i informacji dotyczących treści złożonych ofert, bądź uzupełnienia braków w złożonej ofercie wyznaczając oferentowi odpowiedni termin. W przypadku nieuzupełnienia oferty lub niezłożenia pełnych wyjaśnień, Zamawiający uprawniony będzie do od-rzucenia oferty.
6. W przypadku wystąpienia podejrzenia lub/i przesłanek, które mogą wskazywać, że złożone oświadczenia lub dokumenty w ofercie są nieprawdziwe, Zamawiający może żądać od oferenta stosownych wyjaśnień na każdym etapie oceny oferty, również po wyborze oferenta -wykonawcy oraz po podpisaniu umowy. W przypadku niezłożenia w wyznaczonym terminie pełnych wyjaśnień oraz braku udowodnienia, że informacje w złożonej ofercie są zgodne z prawdą, Zamawiający ma prawo do odrzucenia oferty, a także do rozwiązania umowy na etapie jej realizacji.
7. Zamawiający ma prawo do odrzucenia oferty, jeśli oferta jest niekompletna, nie spełnia warunków udziału w postępowaniu, nie spełnia wymogów formalnych, jest niezgodna z zapytaniem lub zawiera rażąco niską cenę. Rażąco niska cena występuje w przypadku gdy cena całkowita oferty jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania.
8. Zamawiający, w celu ustalenia, czy oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, może zwracać się do oferenta o udzielenie w określonym terminie wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny.
9. Zamawiający, oceniając wyjaśnienia, będzie brał m.in. pod uwagę obiektywne czynniki, w szczególności oszczędność metody wykonania zamówienia, wybrane rozwiązania techniczne, wyjątkowo sprzyjające warunki wykonania zamówienia, wybrane rozwiązania techniczne, wyjątkowo sprzyjające warunki wykonywania zamówienia dostępne dla oferenta, oryginalność projektu oferenta (a także przedstawione dowody).
10. Z tytułu odrzucenia oferty, oferentowi nie przysługuje żadne roszczenie w stosunku do Zamawiającego.
11. Zamawiający po dokonaniu oceny ofert opublikuje ogłoszenie o wyborze najkorzystniejszej oferty na stronie Urzędu Gminy Przykona.
12. Informacja o terminie i miejscu podpisania umowy zostanie przekazana telefonicznie oferentowi, którego ofertę wybrano.
13. Terminem rozpoczęcia realizacji zamówienia jest data podpisania umowy z oferentem -Wykonawcą, a terminem zakończenia data protokołu odbioru końcowego zamówienia podpisanaprzez Zamawiającego.
14. Wszelkie ewentualne koszty powstałe w trakcie prowadzonych robót w przypadku wystąpienia ewentualnych robót zamiennych lub dodatkowych, których nie da się oszacować na etapie przygotowania oferty leżą po stronie oferenta.
Numer dokumentu:3/RPOZ/2024, 45453000-7, 45453100-8:
Źródło: Internet i własne
Załączniki: